Yoga en hardlopen een super combi

Gisteren was de Devil’s Trail in Drunen. Wat had ik daar graag aan mee willen doen. Km’s door het zand van de Drunense Duinen ploeteren.

Terwijl mijn man een groot stuk verjaardagtaart weg werkt verteld hij aan het bezoek dat ook hij aan de Devil’s Trail mee had willen doen. In mijn enthousiasme had ik de verjaardag van onze jongste zoon in de ochtend gepland. Stom van me! Want we hadden best twee feestjes op een dag kunnen vieren. Eerst mee doen met het hardloop festijn om daarna een flinke verjaardagtaart weg te werken.

Toen ik even in de gelegenheid was, ben ik alsnog naar de finish gelopen om wat sfeer te proeven. Ook al waren ondertussen de meeste hardlopers gefinisht. Het was een groot feest! Met afstanden als 11 km, 22 km en 33 km waren vooral de fanatieke hardlopers van de partij. Afgetrainde lijven, half ontbloot. Ik vraag me alleen af of die gespierde torso’s voor de show waren of dat ze het gewoon warm hadden.

Maar goed, volgend jaar heb ik me dan voorgenomen om dan echt mee te doen Devil’s Trail!

Zelf ben ik met vlagen een fanatieke hardloper. Dan ben ik weer eens getriggerd om aan een hardloopevenement mee te doen just for fun, voor het goede doel of te kijken of ik het nog kan. Meestal ben ik zo’n Duracell konijntje. Als ik dan begin te lopen, gaat er een knop om en begin ik te lopen totdat de finish bereikt is. Hoe langer de afstand hoe beter.

Zoals bekend is, heeft hardlopen vele positieve effecten op lichaam en geest. Helaas heeft hardlopen ook fysieke effecten die op den duur tot blessures kunnen leiden of dat je gewenste resultaat uitblijven doordat de balans in het bewegingssysteem verstoord is.

Yoga als aanvulling op je hardlooptrainingen bevorderd je prestatie en voorkomt blessures.

Omdat yoga en hardlopen zulke grote tegenpolen zijn, is het juist goed om deze met elkaar te combineren om de balans in je lichaam te behouden.

Een aantal redenen waarom yoga en hardlopen de perfecte combi zijn:

  1. Met hardlopen verkort je je spieren. Vooral de spieren in je benen. Door yoga toe te passen spreek je juist de verlenging van de spieren aan. Hierdoor maak je tijdens het hardlopen ook gebruik van soepele spieren en gewrichten. Je flexibiliteit neemt toe. Dit zorgt ervoor dat je minder blessure gevoelig bent. De asana’s (houdingen) die we bij de yoga toepassen kunnen ook prima worden gebruikt als stretch na het hardlopen.
  2. Als warming-up gebruik ik de Zonnegroet voorafgaand aan mijn hardlooproutine. Op een vriendelijke en aangename wijze maak je je lichaam klaar voor de intensievere zwaardere inspanning. Je hartslag wordt verhoogd. Je spieren, pezen en gewrichten zijn als het ware geolied.
  3. Na een zware inspanning is het goed om ontspanning toe te passen. Yoga is dan een perfecte cooling-down. Met een yoga ontspanningsoefening is het perfect om na een zware inspanning tot rust te komen, je ademhaling weer te controleren en afvalstoffen te verwerken om ophopingen van afvalstoffen in je spieren te voorkomen wat weer kan leiden tot spierpijn.
  4. Zowel bij yoga als hardlopen wordt de conditie op peil gehouden. Hardlopen spreekt de zware inspanning aan, waarbij yoga over het algemeen een lagere inspanning heeft. Door af te wisselen in inspanning en ontspanning ontstaat er balans.
  5. Minder snel blessures en betere resultaten. Yoga spreekt vele verschillende spiergroepen aan, niet alleen de grotere spiergroepen maar ook de kleinere diepere gelegen spieren. Tijdens het hardlopen behaal je positieve resultaten wanneer je yoga toepast als training en zul je minder snel blessures oplopen.
  6. Een goede ademhaling is belangrijk bij het hardlopen. Veel mensen denken bij hardlopen vooral aan de fysieke gesteldheid. Maar zonder goede ademhaling hou je het niet lang vol ongeacht de intensiteit waarop je rent. De ademhaling zorgt voor zuurstof. Met voldoende zuurstof in je bloed is de energie-opname in je spieren optimaal. Je zult hiermee minder snel verzuren. Met yoga leer je bewuster en beter te ademen. Door diep door je neus te ademen en je uitademing langer te maken, zul je ook nog eens meer rust ondervinden tijdens het lopen.
  7. Je leert naar je lichaam te luisteren. Hardlopen kan gezien worden als een prestatiegerichte sport. In Yoga wordt juist benadrukt dat je niet hoeft te presteren of forceren. Met die gedachte leer je juist naar je lichaam te luisteren tijdens het hardlopen en leer je je grenzen kennen.
  8. Je bent in het hier en nu. Bij Yoga ben je bezig met jezelf in het hier en nu, maar ook tijdens het hardlopen houdt je je bezig met  de run die op dat moment van belang is. Je bent bezig om in het heden zo optimaal mogelijk te presteren.
  9. Yoga komt ten goede van je hardloophouding. Bij yoga besteedt je veel aandacht aan het hebben van een goede houding. Deze wordt in de les vaak benoemd en herhaalt. Door tijdens het hardlopen bewuster van je houding te zijn, zul je ook verantwoorder je kilometers maken.
  10. En tot slot… Balans tussen lichaam en geest. Mentaal en fysiek worden bij zowel yoga als hardlopen met elkaar in verbinding gebracht. De verbinding tussen lichaam en geest is van essentieel belang om optimaal te kunnen functioneren.

Ben jij een beginnende of gevorderde hardloper? Reden genoeg om yoga te doen naast de hardlooptrainingen. Meld je aan voor een gratis kennismakingsles.