Een ‘suikerloos’ geniet momentje alsjeblieft

Heb je tijd voor een kopje thee?

We plannen deze momentjes bewust en onbewust in met vrienden, familie en collega’s wanneer we toe zijn aan een moment van bezinning of een korte pauze. Het samen koffie en thee drinken is een dagelijks ritueel waar we niet meer over nadenken.

Het drinken van thee geeft ons een moment van rust en ontspanning en is ook een sociaal aspect waarin we aandacht voor elkaar hebben.

Onlangs heb ik een ouder en kind yogaworkshop gegeven waarin het een moment door mijn gedachte ging wat ik de kinderen zou schenken na afloop van de les. Mijn keuze was snel gemaakt. Want thee hoort immers bij yoga en is op vele fronten gezonder dan ieder ander drinken.

Ik moet bekennen dat ik ook even aan ranja heb gedacht. Maar meer omdat het bij kinderen het meest voor de hand liggende drinken is. Ai daar ging ik al de fout in. Een typisch gevalletje waarin we keuzes onbewust maken omdat het ‘normaal’ is om ranja aan kinderen te schenken in onze suikermaatschappij.

Vroeger dronken we thee in de pauze van de wedstrijd. Tegenwoordig krijgen kinderen ranja te drinken bij iedere activiteit die we kunnen bedenken. Oeps, ergens is er dus iets mis gegaan!

Hopelijk ontstaat er vanaf dit punt bij ieder die dit leest een stukje bewustwording om een bewustere en gezondere keuze te maken om thee te drinken.

Het effect van te veel suiker binnen krijgen

  • Suikers uit met name frisdranken en vruchtensappen, kan leiden tot de aanmaak van vetten in je lever. Ook wordt de aanmaak van buikvet en vetten in het bloed gestimuleerd. Hierdoor kan je lichaam minder gevoelig worden voor insuline, wat weer kan leiden tot diabetes type 2.
  • Vergrote kans op gaatjes in je tanden.
  • Een vergrote kans dat je tekorten krijgt aan vezels, vitamines en mineralen. Hierdoor kun je vermoeid raken, vaak hoofdpijn hebben of maagdarmklachten krijgen zoals diarree.

Ik ben dan ook erg trots op mijn oudste zoon die het allerliefste water of thee drinkt,  in tegenstelling tot mijn jongste zoon waarbij ranja een van de eerste woorden was die hij uitsprak als peutertje. Enfin,  laten we voor nu tot de kern van het verhaal blijven.

Dat het beoefenen van yoga vele positieve effecten heeft op zowel lichaam als geest, dat weten we ondertussen wel. Maar wist je dat het drinken van thee vanuit zijn oorsprong ook al zijn positieve effecten had?

Monniken ervaarde dat het drinken van thee zorgde dat ze minder snel in slaap vielen tijdens het mediteren. Op deze manier is thee geassocieerd met meditatie en indirect een klein onderdeel van het bereiken van verlichting. Ook het gezondheidsaspect van thee bleef niet onopgemerkt: monniken ontdekte dat de drank niet alleen spiritueel, maar ook lichamelijk zorgt voor het harmonieus functioneren van de organen.

Thee werd ook wel gezien als de essentie van puurheid, het leven en het zijn. Met die reden wordt er geen onderscheid gemaakt wie thee drinkt of wie je een kopje thee aanbiedt. De identiteit van thee komt overeen met de identiteit van yoga waarbij reinheid, gelijkheid, gezondheid, verlichting en meditatie de karakter eigenschappen zijn. Het is dus een perfecte match!

Een aantal positieve effecten van thee

  • Bij vooral groene thee is de kans op kanker en hartfalen kleiner, mede door de antioxidanten.
  • Het zorgt voor een gezondere bloeddruk.
  • Groene thee helpt bij het afslanken. Alle gedroogde groene theeblaadjes bevatten dezelfde antioxidanten en deze zorgen ervoor dat vet minder goed in het lichaam wordt opgenomen. Thee is naast water de beste drank als je wilt afslanken.
  • Het immuunsysteem wordt bevorderd door de aminozuren die thee bevat. De aminozuren helpt infecties en bacteriën te bestrijden.

Thee kan een steuntje in de rug geven om weer verder te kunnen met de dagelijkse activiteiten. Daarnaast kunnen de ingrediënten invloed hebben op je gemoedstoestand of gezondheid; de toegevoegde kruiden kunnen ontspannend en rustgevend zijn, opwekkend, reinigend, verfrissend of verwarmend.

Ook een warm kopje thee na afloop van de yogales bevat dus positieve effecten. Het aandachtig en rustig drinken van de thee na de les geef je nog even de tijd om kort bij jezelf te blijven. Het is een speciaal moment om de effecten van de les op je lichaam en geest in te laten werken. Op deze manier kan zo’n klein krachtig kopje thee na de les de yoga oefeningen ondersteunen, aanvullen en wellicht zelfs versterken.