De sportvasten ervaring van Arlette.

Arlette is een enthousiaste, fanatieke en ondernemende moeder, die ik het afgelopen jaar heb leren kennen en al eens eerder heb mogen trainen tijdens een personal trainingssessie. Nu gaat ze de Sportvasten uitdaging aan om van haar suikerbehoefte af te komen. Wil je weten hoe ze deze 10 dagen doorkomt. Lees dan onderstaande blog van Arlette! Ik ben in ieder geval super trots op haar.

Wist je!?

Sportvasten is geen dieet, maar een wetenschappelijk bewezen effectieve trainingsmethode. Met Sportvasten train je je lichaam om binnen 10 dagen te switchen van suiker- naar vetverbranding. Door de switch kan je lichaam op korte termijn profiteren van alle voordelen van vetverbranding: gewichtsverliesmeer energie en een compleet fitter gevoel.

Resultaten die je met sportvasten behaald zijn o.a.
  • Gemiddeld 2 tot 6 kilo gewichtsverlies
  • Gemiddeld 3 tot 7 centimeter minder buikomvang 
  • Meer energie
  • Algeheel fitter gevoel
  • Verbetering van sport resultaten
  • Verlaging cholesterol en bloeddruk
Wil jij meer weten over de trainingsmethode Sportvasten? Op donderdag 21 juni a.s. organiseert Personal Trainer Jeannette Smelt in samenwerking met medisch bioloog Remco Verkaik een lezing over het fenomeen Sportvasten. Remco Verkaik is de directeur van Fittergy Sportvasten en tevens de bedenker en grondlegger van deze succesformule. Meld je snel aan via BP op de facebookpagina van Beweegstudio Puur of mail naar jeannette@beweegstudiopuur.nl.

Dag 1

Afbouwen als voorbereiding op het Sportvasten

Zo vandaag gaat het echte werk beginnen. In de ochtend kies ik voor een bakje aardbeien en een sinaasappel en 250 ml verse sap. Ik krijg met moeite alles op en app mijn coach Jeannette. Al snel krijg ik een reactie per app terug. Ze antwoord: “alles moet op want straks heb je het hard nodig.” Met pijn en moeite krijg ik het achter de kiezen. Ik drink namelijk altijd heel erg veel dus zat al een beetje vol. Jeannette geeft me nog even een tip mee. “De volgende keer als laatste de koffie, eerst pakken wat op je voedingsschema staat”.

Vandaag heb ik een leuke werkdag en ga ik naar Amsterdam op inkoop. Ik heb mijn lunch helemaal voorbereid en alle supplementen gaan mee in mijn handbagage. Van te voren heb ik alles keurig afgewogen. Mijn lunch is een salade van 100 gram en wat tomaat, olijven en olijfolie. De olijven laat ik staan. Blehh dat lust ik niet. Als alternatief moet ik dan wat extra olijfolie pakken. Als toetje 50 gram pistachenootjes. Het avondeten bestaat uit rijst en gewokte groenten die ik op smaak breng met kerriepoeder. Bof ik even dat er een toetje bij zit: 50 gram pistachenootjes! Verder neem ik bij elke maaltijd het Metabolic Switch drankje en de aangegeven voedingsupplementen.

Uiteindelijk zit mijn 1e afbouwdag erop. Zoals ik het tot nu heb ervaren was het totaal niet zwaar en goed te doen. Als ik het vergelijk met mijn dagelijkse eten, dan is de portie nu wat kleiner en… tja, ik mag niet snoepen. Een half uurtje hardlopen met zo een 6 km op de teller was geen probleem. Ik heb zin in afbouwdag 2, benieuwd hoe me dat afgaat.


Dag 2

Afbouwdag 2

In de ochtend begin ik met 2 stuks fruit en 150 ml verse jus d’orange. Het is warm buiten dus dit is een prima ontbijt. In de middag eet ik gewokte groenten (broccoli, wortel, bloemkool) die ik op smaak breng met kerriepoeder. Heerlijke maaltijd met veel groenten. Als avondeten maak ik verse soep met 150 gram soepgroenten. Bij alle maaltijden neem ik het Metabolic Switch drankje en de voedingssupplementen zoals aangegeven. Omdat ik die avond een hockeywedstrijd heb, probeer ik wat later te eten dan normaal. Mijn teamgenoten zijn op de hoogte van mijn Sportvasten en houden er rekening mee dat ik misschien niet een hele wedstrijd kan spelen. Toch kon ik het de hele wedstrijd volhouden (wel op iets lager pitje dan normaal). De hockeywedstrijd mocht ik meetellen als sportmoment. Het hardlopen kon ik hierdoor voor een keertje skippen. Na een gezellige hockeywedstrijd, had ik gelukkig geen hongergevoel.


Dag 3

Sportvasten tot nu toe

Even mijn ervaring over Sportvasten op de ochtend van dag 3. De eerste 2 dagen zitten erop. Het minder eten en niet snoepen is geen probleem dat gaat goed. En dat voor een snoepkont als ik. 😉  Gisteren “last” van afkickverschijnselen van suiker. Op de 1e dag heb ik iets meer dan 30 min hardgelopen wat makkelijk ging. Op de 2e dag wedstrijd gehockeyed en ook dat ging erg goed. Nu op dag 3 (1e dag van sapjes) voel ik me erg fijn en goed (tot nu toe). Er is ruim 1.5 kilo af en 1 cm buikomvang en ik voel me fit. Ga zo maar rondje hardlopen en dan zien we wel hoe ik de dag door kom zonder vast voedsel.


Dag 4

1e vastendag

Vandaag mijn eerste vastendag (alhoewel gisteren voor mijn idee ook een sapdag was gezien het voorgeschreven voedingsschema). Ik heb ontzettend leuk werk wat me veel voldoening geeft en tegelijkertijd ook afleiding nu ik aan het sportvasten ben. Zonder dat ik het in de gaten had vloog de tijd voorbij. Het was lekker druk in de winkel. Tijd om aan eten te denken was er niet. Om eerlijk te zijn had ik energie voor tien. Na het werk nog stukje gefietst met mijn dochter. Toen mijn “avondeten” (100 ml sap) op en ben ik in de avond gaan hardlopen. Eigenlijk ging het me makkelijk af. Ik ben dan ook verbaasd dat je gewoon nog 6 km kan hardlopen zonder enig vast voedsel. Mijn lieve vriendin Ingrid, neemt dan ook nog eens speciaal mee op sleeptouw zodat ik aan mijn dagelijkse cardiotraining toe kom.. Dankjewel Ingrid!

Na het hardlopen heb ik dan wel honger….helaas, dat wordt op een houtje bijten. Een extra lange douche sessie voor de afleiding beviel me op dat moment wel. Even een relax momentje pakken na zo een drukke dag.

Mijn partner steunt me door dik en dun, ook tijdens mijn Sportvasten uitdaging om van mijn suikerbehoefte af te komen. Als ik niet mag snoepen, dan gaat hij me ook niet lekker maken door zelf een snoepje te pakken.


Dag 5

De ochtend!!!

Langzaamaan begin ik het hongergevoel steeds meer te krijgen. Het blijkt dat de een meer last van hongergevoel heeft dan de ander. Desondanks ging het tot vandaag goed en voel me fit.

Vanmorgen werd ik wakker en voelde me voor het eerst niet goed. Dat had ik niet verwacht aangezien het tot nu als vanzelf ging. Ik moest weer werken en kon mijn bed niet uit. Ik heb gelijk mijn coach Jeannette daarover geappt (op zondagochtend). Waarschijnlijk had ik gisteren te veel gedaan. Ja dat ga je voelen…..logisch! In overleg met mijn coach mag ik lunchen met tomatensap i.p.v. jus d’orange. Zoooo, daar knapte ik echt van op! Werken ging daarom gelukkig goed. ‘s Avonds nog 6 km hardgelopen in de Drunense Duinen met Jeannette. Toch wel fijn om je coach op je meest zware dag nabij te hebben. Het begint nu echt zwaar te worden. Nu we op de helft zijn, ben ik vastberaden: “We gaan ervoor en zetten nog even door!”

Ik heb vandaag ondanks dat het zondag is regelmatig met mijn coach geappt. Zonder haar had ik allang de handdoek in de ring gegooid. Zonder een goede coach is dit echt niet te doen.

Op slechte dagen had ik de peptalks heel hard nodig. Bij deze:

“Dankjewel Jeannette voor je steun en hulp om deze dag door te komen.”


Dag 6

Opbouwdag 1

De vastendagen en het niet eten gingen lichamelijk goed. Voelde me niet slap, futloos etc….(op die ene ochtend na dan)!! Het enige wat ik erg miste was eten. Gewoon een lekkere salade of broodje of FRIET!! Hmmm het water loopt me al in de mond. Ik wil alles eten. Helaas….. Ook deze gedachte deel ik met mijn coach Jeannette. Ze appt terug; “Je bent je alleen maar lekker aan het maken, probeer je gedachtes te verzetten.”

Op het moment heb ik het mentaal enorm zwaar. Ben emotioneel en verlang naar eten. Omdat ik mijn switch heb gemaakt, mag ik de derde vastendag overslaan en beginnen met opbouwen. Het is een ervaring, een eye-opener wanneer je het sportvasten traject volgt. Mentaal was het een hele uitdaging en vond het zwaar om zo weinig te eten.

Een vriend of vriendin die je steunt is wel handig om te hebben. Zonder mijn partner had ik het niet gered. Die steunt me enorm en helpt me door dik en dun.

Vandaag mijn 1e opbouwdag. Ik ben de ochtend nog begonnen met 100 ml verse jus d’orange. De lunch bevatte 50 gram salade met tomaat. Wat kon ik genieten van elk hapje!!! En als toetje 50 gram pistachenootjes..heerlijk! Als avondeten eet ik 100 gram kipfilet die mijn partner super lekker voor me heeft klaar gemaakt in olijfolie met 200 gram broccoli. Het was echt genieten. Ik had het binnen no-time op. Ondertussen ben ik langzaam aan het opbouwen. Ik ben erg benieuwd of ik me daadwerkelijk fitter ga voelen.

Nog steeds ben ik verbaasd over het feit dat je zonder vast voedsel 6 km kan hardlopen en kunt functioneren. Het blijkt wel dat we allemaal veel te snel in de stress schieten op het moment als we ook maar even een kleine suikerbehoefte hebben.


Dag 7

Opbouwdag 2

Terwijl ik mijn gegevens invoer en deze blog type zit ik te genieten van mijn bakje kwark met appel. Wat kan je eten ineens waarderen. Mijn gewicht en buikomtrek zijn gelijk gebleven sinds mijn laatste weeg moment. In mijn geval positief want ik mocht niet te veel afvallen. Gisteren heb ik nog een rondje van 5,75 km hardgelopen, wat was dat zwaar met 28 graden! Tussendoor heb ik stukjes gelopen.

Nu ik weer aan het opbouwen ben, merk ik dat ik nog moe ben van het vasten en nog niet mezelf. Ik heb er vertrouwen in dat ik de vooruitgang de komende dagen weer ga voelen. Ik ben nu nog erg emotioneel, waarschijnlijk omdat ik nog niet volledig in mijn volledige energie inname zit. Wist je dat mijn huid echt zoveel mooier is en niet meer zo droog uitziet!? Dat is toch geweldig. Hopelijk blijft dat zo!!!! Ik kijk nu alweer uit al naar de lunch. Een heerlijke salade staat er op het menu.

Wil jij meer weten over de trainingsmethode Sportvasten? Op donderdag 21 juni a.s. organiseert Personal Trainer Jeannette Smelt in samenwerking met medisch bioloog Remco Verkaik een lezing over het fenomeen Sportvasten. Remco Verkaik is de directeur van Fittergy Sportvasten en tevens de bedenker en grondlegger van deze succesformule.

Meld je snel aan via PB op de facebookpagina van Beweegstudio Puur of mail naar jeannette@beweegstudiopuur.nl.