Hoe je de verleiding kunt weerstaan.

De zomer komt er aan. De verleiding is groot wanneer je door de straat loopt en weet dat er om de hoek een Italiaanse ijssalon is. Het schiet al door je gedachte voordat je er erg in hebt. “Een ijsje zou nu wel lekker zijn.” En het water loopt je al in mond.

Mijn man is de ijsjeskoning in huis. Hij is dan ook vaak degene die het eerste in de rij staat om een ijsje te kopen. Meestal sla ik het aanbod af onder het mom van bewuste keuze. Terwijl ik buiten sta te wachten, krijg ik nietsvermoedend letterlijk zijn ijsje onder mijn neus geduwd. “kijk schat, lekker he!?” zegt hij lachend, terwijl ik de afdruk van het ijsje al op mijn gezicht voel plakken.

Wat doe je, sla je het ijsje af of neem je er eentje? De verleiding is groot!

Sta sterk in je schoenen.

Het begint toch echt eerst met sterk in je schoenen staan. Je kunt alle tips toepassen die rechts en links voorbij komen. Maar als jij moeilijk nee kan zeggen.. vergooi je gelijk alle trucjes die je vooraf hebt toegepast en je bezwijkt alsnog voor de verleiding. 

Weet vooraf waarom jij al die lekkernijen die worden aangeboden bewust afslaat. Je doet het voor je eigen gezondheid en dat heb jezelf toch echt in de hand. Misschien heb je zelfs wel een doel om af te vallen of om bewuster en gezonder te leven en wil je van je suikerverslaving af.

Denk maar eens aan die gezellige vriendenavonden waar je eigenlijk al genoeg glaasjes alcohol hebt gedronken. De een is een grotere drinker dan de ander. Je kent vast wel de veel gehoorde uitspraken:

“Oh joh toe, neem er nog eentje!” of “Je kunt het makkelijk hebben. ”

Vele bezwijken voor het feit dat ze hun vrienden moeten teleurstellen. Althans dat denk je en dat gevoel geven je vrienden je. Maar eigenlijk stel je jezelf nog het meest teleur omdat je niet aan je voorgenomen voornemen kunt houden. Wist je dat je vrienden je graag iets EXTRA’s aanbieden om zichzelf beter te voelen? Dit gebeurt in het onbewustzijn, dus neem ze het vooral niet kwalijk.

Tuurlijk snoep ik wel eens, pak een of meerdere chocolaatjes, hou van lekker eten en schep rustig nog een keertje op als het me goed smaakt, maar alleen wanneer ik daar zin in heb en niet omdat iemand anders daar een goed gevoel van krijgt. Je hebt het zelf in de hand en niet een ander.

De truc is heel simpel:

  1. Breng je omgeving op de hoogte van je goede eetvoornemens. Ze kunnen je zelfs een steuntje in de rug geven op moeilijkere momenten.
  2. Zeg duidelijk “nee, dankjewel”. Hiermee overtuig je niet alleen je omgeving maar ook jezelf. Hoe vaker je dit hardop zegt, hoe makkelijker het gaat. Op den duur worden de verleidingen steeds minder een verleiding.
Wist je dat ik altijd een appel en een flesje water in mijn tas heb wanneer ik onderweg ben. Dat is mijn truc om bewuste keuzes te maken wanneer ik lekkere trek heb.

Ook al de blog gelezen “Hoe je je motivatie vasthoudt met afvallen?”

Wil jij je ook fitter, energieker voelen, een gezonder leven of afvallen? Neem dan gerust contact op.