Hoe je je motivatie vasthoudt met afvallen

“Morgen begin ik echt met gezond eten!’ Zeg je tegen jezelf wanneer het schuldgevoel je voor de 10.000ste keer bekruipt op het moment dat je tot de conclusie bent gekomen dat het niet nodig was om de bak met chips op te eten, oeps de reep chocolade ging ook al iets te snel op en het aangeboden stuk gebak van je collega die dag kon je ook al niet afslaan.  De teleurstelling is groot als de weegschaal ook nog eens dit bevestigd.

Okey, en dan kom je op het punt dat je echt gemotiveerd bent. De zomer komt eraan… nu moet het gebeuren… je gaat er 2 weken er vol tegen aan en voordat je weet komt de klad erin van 1 stukje chocolade ga je naar 2, bezwijk je ook voor de overige suiker- en vethoudende lekkernijen en BAM de kilo die je kwijt was, zegt plots weer “HALLO!” tegen je op de weegschaal. Tot je grote schrik heeft hij ook nog een vriendje meegenomen.

Goed nieuws! Bij iedereen schuilt er de drijvende kracht om dingen anders te doen,  om te veranderen en in dit geval gewicht te verliezen.

Het gaat niet zo zeer om wat je afvalt maar om het gedrag, je leefstijl te veranderen om tot je doel te komen.

Wil je afvallen? Dan moet je er ook iets voor doen. Je gedrag is de schakel tussen het willen en doen. Voor vele dus ook tegelijk de zwakke schakel. Je gedrag wordt gevoed door motivatie. Ben je gemotiveerd om je gedrag en tevens je leefstijl te veranderen?

Ja natuurlijk ben je gemotiveerd! Je gaat googelen om informatie te vergaren welke afvalmethode het best bij jou past. De afspraak bij de voedingscoach of Personal Trainer staat binnen no time in je agenda genoteerd. Yess, denk je nu gaat het eindelijk gebeuren.  Je Personal Trainer neemt je mee aan de hand en je boekt je eerste resultaten. Je bent euforisch!

Jij en ik weten allebei dat het leven niet bestaat uit alleen maar UPS. Er dienen zich een paar stevige setbacks aan op je werk zoals een reorganisatie of privé loopt het niet lekker. Vervolgens zit je al snel aan een foolproof recept voor een terugvalgedrag.

Ik krijg geregeld klanten die meer ervaring hebben op het gebied van het hele scala aan afvalprogramma’s dan ik. Van Sonja Bakker, Calorieën tellen, Cambridge tot Montignac, online programma’s etc. Ze hebben het allemaal geprobeerd.

De sleutelvraag is niet of je iets geprobeerd hebt. De sleutelvraag is of je de techniek op het juiste moment hebt toegepast en of je de techniek vaak genoeg hebt toegepast.

Ik kan je op een briefje meegeven dat terugval onderdeel van het veranderingsproces is. Het kan jaren duren voor je ongewenst gedrag definitief achter je laat. En dan kom ik weer terug op je wilskracht.  Hoe gemotiveerd ben je om af te vallen?

Gedrag is niets meer dan al onze handelingen die we laten zien. Denk maar eens hoe vaak je geen nee kan zeggen tegen de lekkernijen die worden aangeboden.

Wist je dat je gedrag wordt gevormd door de directe prikkel die erop volgt? Als dat positief is en een fijn gevoel geeft zoals plezier en comfort, heb je een grotere kans dat gedrag weer te vertonen. Als dat een negatieve prikkel is en direct tot een vervelend gevoel leidt zoals pijn of discomfort zal dat gedrag waarschijnlijk uitblijven. De pijn- en plezierervaring moet voor een sterke link direct binnen enkele seconde volgen op de prikkel, enkele uren of dagen later is onvoldoende.

Gedrag is bewust en onbewust geconditioneerd door alles wat je tot nu toe hebt meegemaakt. De wijze waarop je bent opgegroeid, ervaringen met je ouders, school, tijdens opleidingen of op je werk.  Je hebt een bril gevormd waarmee je de wereld in kijkt.

Het meeste gedrag wat we vertonen is onbewust. Met behulp van een Coach/ Personal Trainer wordt je je bewuster van je gedrag. Bewuster leven helpt je ook om meer uit het leven te halen en dus ook uit je persoonlijke doelen.

Wil je afvallen dan betekent dat je van je oude ongezonde leefstijl af moet.Verlies van het vertrouwde maakt je onzeker, de toekomst lijkt namelijk niet zo zeker als voorheen. Het is goed om je bewust te zijn van dit gevoel van verlies, dan kan je proberen om er boven te staan. Accepteer dat je vaarwel kan zeggen tegen je oude gedrag. Succesvol zijn in gedragsverandering begint bij zelfvertrouwen. Het vertrouwen dat je het kunt.

Een vriendin van me stuurde onlangs een foto van haar zeven jarige dochter die de handstand deed op het strand. Waarbij ze me liet weten dat ze de handstand nooit zou kunnen. Mijn antwoord hierop was; “Als je voor jezelf al visualiseert dat je iets al kunt, dan is het alleen nog een kwestie van doen en oefenen totdat je het voor elkaar hebt.”

Wist je dat we ons meer ons best doen om iets niet kwijt te raken terwijl we lang niet zo veel moeite doen om iets te verdienen ook al is dat hetzelfde.

Erken wie je bent.

Door te weten wat voor een type eter je bent kun je jezelf beter beschermen tegen een terugval in je afvalproces. Jezelf beschermen voor je valkuilen kan jou motiveren om het af te vallen beter vast te houden.

Weet jij wat voor een type eter je bent?

Type 1: De emo-eter: Eet zich bol bij droefheid. Stress leidt tot overeten.

Type 2: De externe eter: eet als er eten is. Externe prikkels leiden tot overeten.

Type 3: De lijner: ook wel de jojo ‘er.

Tot slot

Wil je gemotiveerd blijven om af te vallen of te veranderen in je gedrag, spring in het diepe.

Stap uit je comfortzone! Je hebt niets te verliezen.. of toch wel? Oh ja, gewicht!

Wil jij je fitter en energieker voelen, je conditie verbeteren of afvallen? Neem dan gerust contact op.